R&D مخفف ( Research and Development ) که به معنی تحقیق و توسعه حدود سالهای ۱۹۶۰ بود که برای نخستین بار، واحد تحقیق و توسعه به شکل جدی و رسمی در چارت سازمانی برخی شرکت‌ها مشاهده شد و از سده بیستم به طور جدی مورد توجه و بحث قرار گرفته است.

تحقیق و توسعه (R&D) تاثیر مستقیمی بر نوآوری، بهره وری، کیفیت، سطح استاندارد زندگی، سهم بازار و نیز دیگر عواملی که در افزایش توان رقابتی سازمانها موثر هستند، دارد. واحد تحقیق و توسعه، قلب یک شرکت یا سازمان است و نقش آن تغذیه تکنولوژیکی شرکت در همگامی با روند پیشرفت علم و دانش و خواسته های مدیریت است.

جهت گیری های کشور به منظور ورود گسترده و رقابتی به بازارهای بین المللی، ضرورت تحقیق و توسعه در صنعت و تجارت کشور را دو چندان نموده است. در تجارت جهانی، سازمان هایی می توانند بیشترین سهم بازار را از آن خود نمایند که با نوآوری، نیازهای روز مشتریان به محصولات و خدمات با کیفیت، متنوع و کم هزینه را در کمترین زمان تأمین نمایند و این مستلزم انجام مستمر فرآیند تحقیق و توسعه است.

Contents

تحقیق و توسعه؛ ضرورتی انکارناپذیر

افزایش رقابت و انگیزه بقاء، بسیاری از سازمانها را برآن داشته که فعالیتهای خود را بر تولیدات اساسی و توانمندیهای محوری متمرکز کنند که این امر مستلزم سرمایه گذاری در تحقیقات و ایجاد نوآوریهای تکنولوژیک میباشد. هر سال بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد دلار در دنیا صرف تحقیق و توسعه می شود که این رقم حدود ۲درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را تشکیل می دهد و در برخی از کشورهای توسعه یافته این رقم به ۴درصد می رسد.

طراحی و توسعه محصول جدید معمولاً یک عامل بسیار مهم در بقای یک شرکت به‌شمار می‌آید. در صنایعی که دارای تحولات سریع هستند، شرکت‌ها می‌بایست طراحی‌ها و میزان محصولاتشان را به صورت پیوسته گسترش دهند.

واحد تحقیقات شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان به بعنوان یک از ارکان اصلی شرکت، طراحی و توسعه فرمولاسیون محصولات جدید و نیز بهبود کیفیت محصولات جاری شرکت را عهده‌ دار می‌باشد. بهره گیری از‌ یک تیم ‌ مجرب‌ ، همکاری‌ با مراکز دانشگاهی‌ و تحقیقاتی‌ ، در دستورکار این واحد جهت نیل به اهداف تعیین شده می باشد.

اهداف و فعالیت واحد تحقیق و توسعه که در جهت تلاش برای دستیابی به سطح مطلوب برای یک سازمان می­باشد، براساس اولویت­ها و نیازهای آن سازمان در یک چارچوب منسجم تدوین می­گردند که می­توان برخی را به شرح زیر نام برد.

  • فرمولاسیون محصول یا محصولات جدید به منظور تقویت سبد محصولات شرکت
  • اصلاح فرمولاسیون تولیدات جاری شرکت به منظور بهبود کیفیت محصولات
  • مطالعه و آنالیز ماده اولیه جدید و موجود
  • مطالعات پیش فرمولاسیون و فرمولاسیون
  • تولید دانش نوین به منظور توسعه محصولات و بهینه ­سازی فرآیندها
  • ارتباطاات درون سازمانی با واحد های تولید، بازاریابی و فروش و کیفیت
  • کشف و درک فرصتها و نیازهای بازار
  • پاسخ به نیازها و خواسته ­های مصرف­ کنندگان و ایجاد رفاه و آسایش برای مردم
  • مشارکت قوی در جریانهای دانش و یادگیری
  • افزایش نیروی رقابتی در عرصه­ های داخلی و خارجی و حضور فعال در بازارهای جهانی
  • ارتقای میزان خوداتکایی
  • تحقیقات در راستای کاهش ضایعات تولیدی و یافتن راهکارهای هوشمندانه برای کاهش هزینه تولید

 

واحد تحقیق و توسعه (R&D) در شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان وظایفی مانند تبیین اهداف و ماموریت‌های شرکت، خرید تکنولوژی و دانش فنی تولید محصولات جدید، توسعه شرکت در راستای برنامه استراتژیک تعیین شده در سازمان، بهینه‌سازی فرایندهای تحقیقاتی و اجرایی و افزایش اگاهی افراد جامعه در خصوص اهمیت مصرف روزانه شیر و فراورده های لبنی را داراست.

 

محصولات سلامتی بخش:

  • پنیر وکیوم کم چرب: برای افراد بیمار مبتلا به انواع بیماریهای قلبی – عروقی و افرادی که رژیم غذایی کم چرب دارند.
  • پنیرهای پروبیوتیک: در دسته محصولات فراسودمند قرار گرفته و امروزه مشخص شده نقش بسزایی در پیشگیری از انواع بیماریهای دستگاه گوارشی و تقویت سیستم ایمنی بدن داشته و تولید آن در کشورهای اروپایی از سال‌ها قبل شروع شده صورت می پذیرد.
  • پنیر یواف کم نمک: میزان نمک سدیم در آن کاهش یافته است.
  • پنیر موزارلا: این پنیر به صورت تازه استفاده شده و مقدار نمک آن بسیار ناچیز می باشد. جهت حفظ حالت طبیعی پنیر برای چند روز، این پنیر را در آب نگهداری می‌کنند. این پنیر دارای بافت نرم بوده و به شکل توپی یا گیس بافت بسته‌بندی می‌گردد.
 

امکانات نرم افزاری و تجهیزات آزمایشگاهی:

این شرکت یکی از معدود شرکت های لبنی در سطح کشور است که اقدام به خرید مهمترین دستگاه‌های پایلوت مورد نیاز در واحد لبنیات از داخل و خارج کشور نموده و مجهز به آزمایشگاه واحد تحقیقات می باشد که مستقل از آزمایشگاه مرکزی شرکت است و همه وسایل و دستگاه‌های مورد نیاز برای انجام آزمایشات میکروبی و شیمیایی را داراست. این واحد در حال حاضر به عنوان یکی از مهمترین واحدهای پایلوت برای انجام پروژه ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی محسوب می‌شود. این شرکت به لحاظ تنوع در تولیدات خود که متجاوز از ۸۰ نوع محصول می‌باشد امکان فرمولاسیون ۹۰ درصد آن‌ها را در واحد تحقیقات خود داراست.

 

افتخارات واحد تحقیق و توسعه:

  1. نامزد دریافت عنوان محصول برتر سال ۹۱    –    جشنواره جوایز تحقیق و توسعه  (۰۷/۰۷/۹۱)
  2. لوح واحد نمونه تحقیق وتوسعه استانی سال ۹۱    –   سازمان صنایع و معادن استان  (۱۴/۱۲/۹۱)
  3. تندیس واحد نمونه تحقیق وتوسعه استانی سال ۹۱     –   سازمان صنایع و معادن استان   (۱۴/۱۲/۹۱)