بخش تحقیق و توسعه (R&D)

واحد حقیق و توسعه



 R&D مخفف ( Research and Development ) که به معنی تحقیق و توسعه حدود سالهای ۱۹۶۰ بود که برای نخستین بار، واحد تحقیق و توسعه به شکل جدی و رسمی در چارت سازمانی برخی شرکت‌ها مشاهده شد و از سده بیستم به طور جدی مورد توجه و بحث قرار گرفته است.

 تحقیق و توسعه (R&D) تاثیر مستقیمی بر نوآوری، بهره وری، کیفیت، سطح استاندارد زندگی، سهم بازار و نیز دیگر عواملی که در افزایش توان رقابتی سازمانها موثر هستند، دارد. واحد تحقیق و توسعه، قلب یک شرکت یا سازمان  است و نقش آن تغذیه تکنولوژیکی شرکت در همگامی با روند پیشرفت علم و دانش و خواسته های مدیریت است.

جهت گیری های کشور به منظور ورود گسترده و رقابتی به بازارهای بین المللی، ضرورت تحقیق و توسعه در صنعت و تجارت کشور را دو چندان نموده است. در تجارت جهانی، سازمان هایی می توانند بیشترین سهم بازار را از آن خود نمایند که با نوآوری، نیازهای روز مشتریان به محصولات و خدمات با کیفیت، متنوع و کم هزینه را در کمترین زمان تأمین نمایند و این مستلزم انجام مستمر فرآیند تحقیق و توسعه است.

تحقیق و توسعه؛ ضرورتی انکارناپذیر



افزایش رقابت و انگیزه بقاء، بسیاری از سازمانها را برآن داشته که فعالیتهای خود را بر تولیدات اساسی و توانمندیهای محوری متمرکز کنند که این امر مستلزم سرمایه گذاری در تحقیقات و ایجاد نوآوریهای تکنولوژیک میباشد. هر سال بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد دلار در دنیا صرف تحقیق و توسعه می شود که این رقم حدود ۲درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را تشکیل می دهد و در برخی از کشورهای توسعه یافته این رقم به ۴درصد می رسد.

طراحی و توسعه محصول جدید معمولاً یک عامل بسیار مهم در بقای یک شرکت به‌شمار می‌آید. در صنایعی که دارای تحولات سریع هستند، شرکت‌ها می‌بایست طراحی‌ها و میزان محصولاتشان را به صورت پیوسته گسترش دهند.

واحد تحقیقات شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان به بعنوان یک از ارکان اصلی شرکت ، طراحی و توسعه  فرمولاسیون محصولات جدید و نیز بهبود کیفیت محصولات جاری شرکت را عهده‌ دار می‌باشد. بهره گیری از‌ یک تیم ‌ مجرب‌ ، همکاری‌ با مراکز دانشگاهی‌ و تحقیقاتی‌ ، در دستورکار این واحد جهت نیل به اهداف تعیین شده می باشد.

اهداف و فعالیت واحد تحقیق و توسعه که در جهت تلاش برای دستیابی به سطح مطلوب برای یک سازمان می­باشد، براساس اولویت­ها و نیازهای آن سازمان در یک چارچوب منسجم تدوین می­گردند که می­توان برخی را به شرح زیر نام برد.

  • فرمولاسیون محصول یا محصولات جدید به منظور تقویت سبد محصولات شرکت
  • اصلاح فرمولاسیون تولیدات جاری شرکت به منظور بهبود کیفیت محصولات
  • مطالعه و آنالیز ماده اولیه جدید و موجود
  • مطالعات پیش فرمولاسیون و فرمولاسیون
  • تولید دانش نوین به منظور توسعه محصولات و بهینه ­سازی فرآیندها
  • ارتباطاات درون سازمانی با واحد های تولید، بازاریابی و فروش و کیفیت
  • کشف و درک فرصتها و نیازهای بازار
  • پاسخ به نیازها و خواسته ­های مصرف­ کنندگان و ایجاد رفاه و آسایش برای مردم
  • مشارکت قوی در جریانهای دانش و یادگیری
  • افزایش نیروی رقابتی در عرصه­ های داخلی و خارجی و حضور فعال در بازارهای جهانی
  • ارتقای میزان خوداتکایی
  • تحقیقات در راستای کاهش ضایعات تولیدی و یافتن راهکارهای هوشمندانه برای کاهش هزینه تولید